Професійно про струни від Thomastik-Infeld: поєднання різних типів струн – частина 2

Якщо ви вважаєте, що ваш інструмент зазвучить найкращим чином саме після поєднання різних типів струн, рекомендуємо спершу прочитати цей посібник від Франца Кланнера, директора з виробництва і технологій компанії Thomastik-Infeld.

У першій частині ми розглянули у теорії – що стоїть за поєднанням різних типів струн, і дали відповіді на такі запитання: Чи доцільно взагалі комбінувати різні типи струн? Які переваги та недоліки дає такий крок? І які п’ять факторів відіграють істотну роль у поєднанні різних типів струн? У цій статті ми розглянемо найбільш серйозні помилки при поєднанні різних типів, а після цього – дамо відповідь на важливе питання: чи можна поєднувати струни різних виробників чи навіть струни для різних інструментів і якщо так – як робити це правильно.

Найбільш серйозні помилки під час поєднання різних типів струн – які вони?

Одна з найбільших прикрих помилок – це припущення, що більший діаметр струни призводить до більш сильного натягу струни. Проте це не так. Натяг струни обчислюється з використанням одиниці міри ваги на одиницю міри довжини. Іншими словами – визначальним є щільність, а не товщина матеріалу. Смужка срібла певної товщини та ширини приблизно в чотири рази важча за смужку з алюмінію з аналогічними розмірами. Це означає, що порівнюючи струну Ре зі срібною обмотко зі струною Ре з алюмінієвою обмоткою, струна Ре зі срібною обмоткою виявиться набагато тоншою, оскільки срібло має більшу щільність.

Друга помилкова думка полягає в тому, що більш тонкі струни – мається на увазі менший діаметр – завжди володіють кращим відкликом, ніж товстіші струни. Це твердження правильне лише тоді, коли струни, які ви порівнюєте, мають однаковий матеріал основи, обмотки та однакову силу натягу. Однак якщо ці показники відрізняються, це припущення втрачає свою істинність. Блиск струни також відіграє вирішальну роль у відклику на смичок. Зазвичай струна з приглушеним звучанням реагує краще, ніж струна з блискучим звучанням, оскільки на місток перепадає менше відбиття вібрації. Крім того, струна зі сфокусованим звучанням відкликається краще за струну з більш широким звучанням.

І все ж, вирішальними факторами, які впливають на відклик, є матеріал основи та матеріал обмотки струни.

Матеріал обмотки струни Діаметр струни Відклик на смичок Ковзання Звучання струни
Алюміній Більший Кращий Середнє Більш блискуче
Срібло Менший Середній Підвищене Середнє
Хром-сталь Середній Більш низький Знижене Більш темне

 

Тепер, коли ми розглянули основні передумови поєднання різних типів струн, виникають три додаткові питання:

  • Чи можливо поєднувати струни різних серій в межах одного виробника?
  • Чи можливо поєднувати струни різних виробників?
  • Чи можливо поєднувати струни з різних груп інструментів?

Чи можливо поєднувати струни різних серій в межах одного виробника

У минулому, компанія Thomastik-Infeld позначила серії струн у відповідності до матеріалу їх основи. Наприклад, основа всіх струн серії Dominant це поліамід, тоді як всі струни серії Spirocore мають основу з витої сталі, а струни серії Precision – основу зі сталі.

Через мінливі вимоги ринку ми почали комбінувати різні матеріали основи струн в межах однієї серії заради створення цілковито нового виміру звучання.

Ми пішли на цей крок саме тому, що поєднання струн різних серій є можливим. Іншими словами, дійсно можна поєднувати струни з різним матеріалом основи для досягнення ідеального звучання та оптимальної керованості в контексті індивідуальних потреб виконавця. Важливо врахувати вищезазначені фактори, такі як матеріал основи та матеріал обмотки, силу натягу струни, стабільність строю і час тонального відклику.

Чи можливо поєднувати струни різних виробників

Різні виробники використовують різні технології виробництва. Це призводить до урізноманітнення звукових спектрів струн, що, в свою чергу, сильно впливає на акустичну тривалість життя при їх поєднанні. Якщо ви все-таки вирішили поєднувати струни різних виробників, важливо правильно підібрати силу натягу. Будьте уважні: Визначення довжини вібруючої частини струни у різних виробників часто відрізняються. Це може ускладнити їх порівняння. Дізнайтеся про всі деталі, на які варто звернути увагу в нашій статті  цієї серії «Довжина вібруючої частини струни і сила натягу струни».

Чи можливо поєднувати струни з різних груп інструментів

Для віолончелі та контрабасу відповідь очевидна: НІ.

Але це можливо для альта і скрипки.

Альтові струни на скрипці

Так, це можливо. Але тільки зі струною Ля.

По-перше: навіщо використати альтову струнну Ля на скрипці? Звучання скрипкових струн Ля характерне високим ступенем блиску, тоді як альтові струни звучать тепліше. Тому, якщо ваша мета – надати скрипці більш теплого звучання, ви можете використовувати на скрипці альтову струну Ля. Крім того, альтова струна Ля володіє кращою стійкістю до корозії, якщо вона виконана з обмоткою з хром-сталі.

Для досягнення більш приглушеного звучання, ми рекомендуємо використання альтової струни Ля PI21 (з комплекту PI200). Для більш яскравого звучання ми рекомендуємо використання скрипкової струни Ля VI21 (з комплекту VI200). Усі інші альтові струни, включаючи синтетичні струни Ля, не підходять для використання на скрипці, оскільки окремо взята сила натягу струни є занадто слабкою для використання на інструменті меншого масштабу.

Будьте уважні: цей прийом працює виключно за умови поєднання альтових струн розміром 4/4 та скрипкових струн розміром 4/4. І навпаки, скрипкові струни розміром 4/4  очевидно будуть занадто короткими для альта розміром 4/4. Для того, щоб використовувати альтову струну на скрипці, необхідно вкоротити її приблизно на 5 см (2 дюйми) зі сторони кілка. Рекомендується також використовувати для цього добре загострений різак для струн.

Звичайно, важливою є також правильна сила натягу струни. Ми вже детально розглянули цю тему у статті  цієї серії «Довжина вібруючої частини струни і сила натягу струни». Довжина вібруючої частини струни (мензура) скрипки розміром 4/4 становить 32,5 см. Для альта вона, як правило, перебуває в межах між 37 і 38 см. Якщо порівняти силу натягу скрипкової струни Ля розміром 4/4 з альтовою струною Ля розміром 4/4, то, на перший погляд, вони будуть відрізнятися. Але оскільки сила натягу альтової струни Ля була розрахована для довшої мензури інструменту, то вона буде відповідно зменшуватися при намотуванні струни на коротшу за альт скрипку.

Якщо ви хочете самостійно обчислити силу натягу струни для інструменту, оснащеного новими струнами, то можете використовувати наступну формулу:

 

І навпаки: чи можна використовувати скрипкові струни на альті

Скрипкові струни розміром 4/4 (мензура – 32,5 см) часто використовуються на альтах розміром 1/2, оскільки мензура для обох розмірів струн ідентична. Однак, зазвичай, це поєднання слід доповнити відповідною альтовою струною До. Thomastik-Infeld пропонує ідеальну струну для цієї мети: скрипкову струну До розміром 4/4 VI05 із серії VISION. Те саме стосується і скрипкової струни розміром 3/4, встановленій на альт розміром 1/4. Однак, на даний момент, у нашому асортименті немає жодної скрипкової струни До такого розміру.

Для альта розміром 3/4 (мензура – 34,5 см) ви також можете використовувати м’які скрипкові струни розміром 4/4 (мензура – 32,5 см). Довжина скрипкової струни, зазвичай, повинна відповідати також й альтові. Однак намотування скрипкової струни Соль зі сторони кілків може значно наблизитися до альтового поріжка. Незважаючи на відмінність мензур, «м’який» натяг означає, що сила натягу струн в кінцевому рахунку збігається. Це означає, що якщо ви зазвичай обираєте альтові струни середньої сили натягу, то під час встановлення на альт (мензур – 34,5 см), скрипкова струна з «м’якою» силою натягу (мензура – 32,5 см) набуває «середньої» сили натягу. Цей принцип слід застосовувати до всіх поширених скрипкових струн (Ля, Ре, Соль). Однак і в цьому випадку вам знову ж таки доведеться підібрати відповідну альтову струну До.

Ось практичний приклад:

В якості основи для розрахунку використано струну Ре із серії Dominant 132 з силою натягу струни 3,9 кг:

 

Нова сила натягу струни:

Обчислена сила натягу скрипкової струни розміром 4/4 для альта розміром 3/4 таким чином дорівнює точному значенню, представленому в каталозі Thomastik-Infeld для альтової струни Ре серії Dominant розміром 3/4:

Інструмент Скрипка 4/4 – мензура 32.5 см | 12.8 дюймів
Матеріал
Стрій Матеріал основи Матеріал обмотки Кінець струни
129 Мі2 Хром-сталь Кулька
129SN Мі2 Вуглецева сталь Відокремлювана кулька
129MS Мі2 Хром-сталь Петля
130 Мі2 Сталь Алюміній Кулька
130MS Мі2 Сталь Алюміній Петля
131 Ля1 Синтетика Алюміній
132 Ре1 Синтетика Алюміній
132А Ре1 Синтетика Срібло
133 Соль Синтетика Срібло
Виміри
Легкий натяг Середній натяг Сильний натяг
кг фунт кг фунт кг фунт
129 7,5 16,5 7,8 17,2 9,1 20,0
129SN 8,3 18,3
129MS 7,5 16,5 7,8 17,2 9,1 20,0
130 6,6 14,6 7,2 15,9 7,5 16,5
130MS 6,6 14,6 7,2 15,9 7,5 16,5
131 4,6 10,1 5,5 12,1 5,9 13,0
132 3,9 8,6 4,1 9,1 5,9 11,9
132А 4,0 8,8 4,5 9,9 5,5 12,1
133 3,9 8,6 4,4 9,9 4,9 10,8

 

Інструмент Альт 3/4 – мензура 34.5 см | 13 ½  дюймів
Матеріал
Стрій Матеріал основи Матеріал обмотки
136 ¾ Ля1 Синтетика Алюміній
137 ¾ Ре1 Синтетика Алюміній
138 ¾ Соль Синтетика Срібло
139 ¾ До Синтетика Срібло
Виміри
Середній натяг
кг фунт
136 ¾ 5,2 11,5
137 ¾ 4,4 9,6
138 ¾ 4,2 9,3
139 ¾ 4,3 9,4
Комплект
Альт ¾ – мензура 34.5 см | 13 ½  дюймів
141 ¾
136 ¾
137 ¾
138 ¾
139 ¾

 

Tags: ,