Музична освіта від Conn-Selmer: Про довіру між диригентом та музикантами як основу ефективного розвитку

 

доктор Метью Арау
доцент Кафедри музичної освіти,
Асоційований диригент,
Університет Лоуренса в Епплтоні,
штат Вісконсин, США

 

Чи може шкільний ансамбль успішно функціонувати без довіри? Чи може оркестр мати ефективну програму розвитку лідерства учнів, якщо диригент не довіряє лідерам серед вихованців? Чи може недовірливий диригент досягати виразного звучання свого ансамблю?

Якщо відповідь на ці три запитання є непохитним ні, то очевидно, що довіра є важливим елементом успішної програми розвитку лідерства серед учнів в оркестрі.

Як можна встановити довірливі відносини? Ця стаття буде присвячена важливості довіри в розробці програми лідерства серед учнів в оркестрі та процесу укріплення довіри.

«Лідерство без взаємної довіри – це взаємно суперечливі поняття».

Воррен Бенніс,

автор книги «Стаючи лідером»

Побудова довіри між диригентом та учнями/студентами має важливе значення для позитивного руху вперед. Коли встановлюється взаємна довіра, потенціал для зростання є безмежним. Якщо довіра не буде міцною, результати можуть бути катастрофічними.

Давайте подивимось на навчальну програму для ансамблю, яка діє без довіри. Диригент гурту не довіряє собі. Він не довіряє своїм учням чи студентам, бо вважає, що його вихованці не поважають його. Учні/студенти не довіряють диригенту, оскільки йому не вистачає характеру та компетентності. Відтак, вони не можуть реалізувати свого потенціалу. По факту, учні або студенти, які витримують таку обстановку, роблять це в супереч своєму диригенту і перебувають у «режимі виживання». Кількість членів ансамблю скорочується і врешті-решт програму скорочують. Це пророцтво, що втілює саме себе, адже диригент ніколи не вірив у те, що все буде добре.

Ось кілька кроків до зміцнення довіри:

Диригенту потрібно бути надійним. Найважливішим показником довіри, який існує в колективі, походить згори. Чи ви чесний/чесна? Ви дотримуєтесь слова, виконуючи те, що обіцяєте?

Диригенту потрібно виявити довіру до своїх учнів/студентів, щоб вони довірилися диригенту. Один з найшвидших способів завоювати довіру – це довіра.

«Довіряйте людям, і вони будуть вам вірними; обходьтеся з ними добре, і вони проявлять себе з найкращої сторони»

Ральф Уолдо Емерсон

Надання учням/студентам можливість проявити лідерські якості починається з довіри диригента до них. Учні/студенти повинні довіряти диригенту, щоб мати бажання проявляти лідерство у досягненні спільного успіху ансамблю. Диригент повинен довіряти своїм вихованцям, щоб делегувати їм керівні обов’язки. Зі зростанням довіри між учнями/студентами та диригентом зростає можливість зростання успішності всього колективу.

Стівен Кові у своїй книзі 2006 року, «Швидкість довіри», підтверджує це, коли пише: «Перше завдання лідера на роботі чи вдома – викликати довіру. Потрібно виявити найкраще в людях, довіривши їм осмислені управлінські відносини, і створити середовище, в якому взаємодія з високим ступенем довіри надихає до творчості та нових можливостей».

Вклад учнів/студентів надзвичайно цінний у процесі реалізації навчальної програми колективу. Коли диригент по-справжньому слухає та цінує те, що відчувають учні/студенти, то вони поважають диригента. Коли учні чи студенти відчують, що їх внесок буде враховано, то вони відчують також і власну відповідальність за програму. По суті, вони будуть зацікавлені у процесі та результатах. Учням та студентам важливо відчути, що це їх група.

Лідери серед учнів/студентів підтримують тісний контакт з диригентом. Це спілкування допомагає зміцнювати довіру та порозуміння. Спілкування може відбуватися як у неформальних, так і в  неформальних умовах. Учням або студентам слід знати, що диригент заохочує їх поділитися з ним своїми думками. Тримати двері свого кабінету відкритими протягом дня або до і після занять заохочує до спілкування. Диригент може проявляти ініціативу, заохочуючи до розмови про потреби вихованців та їхнє бачення подальшого розвитку програми ансамблю, організовуючи офіційні збори для обговорення питань, пов’язаних з навчальним процесом та життям ансамблю.

Підтримка довіри – це відповідальність обох сторін (учнів/студентів та диригента): бути відповідальними  та виконувати обіцяне.

Тепер давайте поглянемо на ансамбль, в якому панує довіра між диригентом та музикантами. Диригент гурту довіряє собі, тому що здійснив необхідну підготовку, щоб бути більш ніж компетентним у своїх викладацьких та музичних навичках. Кожного дня він підходить до репетицій із хвилюванням та вірою. Він довіряє учням/студентам, бо заслужив їхню довіру та повагу. Він хоче, щоб його вихованці мали інтерес до життя колективу, тому він делегує обов’язки своїм учням/студентам. Учні чи студенти, яким довірені лідерські функції, наполегливо працюють, щоб бути гідними цієї довіри. Лідери серед учнів або студентів, у свою чергу, довіряють іншим членам колективу, а весь ансамбль об’єднується у згуртовану команду, яка має чітке налаштування на створення виразної музику. Виступи ансамблів зміцнюють довіру у середовищі громади та адміністрації навчального закладу. Коли постає питання про розформування курсу у зв’язку зі скороченням бюджету, довіра до навчальної програми ансамблю зберігає його в безпеці і дозволяє йому продовжувати процвітати.

Я думаю, що кожен викладач і диригент зайняв свою посаду тому, що хтось йому довіряв. Довіра до нас нічого не коштувала, але результат її став безцінним. Зараз нам довірили дві найважливіші речі, музику та дітей. Не будемо зраджувати цю ціннісну довіру.

Tags: , , ,